Zmora górska(Ikran) - jeden z najpopularniejszych gatunków pandorańskiej fauny.
ształt ciała jest opływowy, zaczyna się wąskim grzebieniem
umieszczonym na spodniej części głowy, a kończy na wąskim ogonie. Skóra
jest gładka, pozbawiona włosów i pokryta drobnymi łuskami, co zapobiega
tarciu o cząsteczki powietrza. Wszystkie części ciała są gładkie i nie
mają wypukłych elementów, które mogłyby przeszkadzać Zmorze w locie.
Czułki zwierzęcia leżą równolegle wzdłuż ciała. Po kształcie szczęk i
ciała zwierzęcia, można stwierdzić, że Zmora wyewoluowała ze stworzeń
morskich, takich jak ryby. Ogon zwierzęcia jest długi i ma rozdwajaną
końcówkę, dzięki czemu może w doskonały sposób kontrolować swój lot oraz
równowagę.
Skrzydła i mięśnie
Lot na ikranach
Skrzydła stworzenia są duże w stosunku do ciała, dzięki czemu łatwiej
jest im unieść niekiedy dużą masę zwierzęcia. Są też cienkie, żeby nie
zwiększać całej masy zmory. Podobnie jak inne pandorańskie
latające stworzenia, zmora ma aż dwie pary skrzydeł, co pozwala jej
łatwiej latać wśród gęstego powietrza. Ich końcówki składają się z
trzech oddzielnych, żebrowanych membran, które mogą się rozdzielać i
służyć za sitowate płaty nośne lub też zachodzić na siebie, tworząc
jednorodną powierzchnię. Sprawia to, że zwierzę lata wolniej, więc musi
wykonywać silniejsze ruchy skrzydeł, ale zarazem nadaje to też ciału
zwierzęcia większy pęd. Niska grawitacja utrzymuje zwierzę na stałej
wysokości.
Układ oddechowy
Wlot układu oddechowego
Intensywne ciepło, wytwarzane przez mięśnie zwierzęcia, odprowadzane
jest poprzez układ oddechowy. Powietrze wlatuje przez wloty na szyi
zmory górskiej i przepływa przez puste wewnątrz, wzmocnione naturalnie
syntetyzowanym w organizmie włóknem węglowym kości, chłodząc intensywnie
pracujące mięśnie zwierzęcia. Zmora, podobnie jak większość stworzeń
pandorańskich, oddycha przez wloty na szyi. Nie ma za to otworów, jak u
nas, na pysku.
Skóra
Skóra zmory górskiej jest pokryta drobnymi łuskami, nie zaś piórami,
jak w przypadku ptaków na Ziemi. Kolor skóry zmory może być dowolny -
najczęściej jednak jest pełen skomplikowanych złożonych barwnych wzorów
na ciele, najczęściej są to maksymalnie trzy kolory. Najczęściej
spotykane kolory zmor to niebieski, zielony oraz turkusowy.
Zmora górska jest jednym z dwóch zwierząt (obok Mrocznego konia) udomawianych przez Na'vi. Każdy młody wojownik, aby zostać Taronyu oraz jednym z "Ludzi" - czyli pełnoprawnym członkiem klanu
- powinien zdobyć i zbratać się z własną zmorą. Aby tak się stało, taki
wojownik (najczęściej w towarzystwie innych) wybiera się w Góry Alleluja
i odbywa wędrówkę, która ma go zaprowadzić prosto do siedliska zmor.
Często taka podróż może wynosić nawet kilka kilometrów. Trzeba wspinać
się po lianach, skakać z góry na górę uważając, żeby nie spaść.
Neytiri zawiązująca Tsaheylu z Seze
Gdy Na'vi
dotrze do kolonii, musi wybrać (sercem) własną zmorę. Jeżeli okaże się,
że i ona wybrała jego (objawia się to zazwyczaj usiłowaniem zabicia
wojownika), łowca musi sprawnie owinąć bolę wokół pyska zwierzęcia. Wtedy zaczyna się walka prowadząca do zawiązania Tsaheylu,
ponieważ więź ta zawierana jest na całe życie. Ikran za wszelką cenę
próbuje zrzucić wojownika z grzbietu lub po prostu go zabić. Gdy
wreszcie Tsaheylu zostanie zawiązane, odbywa się pierwszy lot łowcy z
jego ikranem w celu umocnienia więzi. Poźniej zmora już zawsze jest do
dyspozycji łowcy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz